Někdy neplatí, že co je zdarma, je opravdu zdarma. Opravdu zdarma tvoří jen opravdový a zapálení nadšenci. A pokud tvoří opravdu zapáleně a nadšeně, získá jejich výtvor časem velkou popularitu, která většinou přinese (světe div se) následné zpoplatnění. A co jednou bylo zdarma – bylo. Teď už není. Bavíme se samozřejmě o programech pro jakýkoliv operační systém. Ono tohle totiž platí všude.

Pokud program nezíská takovou popularitu, aby se výrobci vyplatilo vytasit se s placenou verzí, zůstává zdarma. Má to však většinou nějaký háček. Jako vývojáře vás totiž štve, že to něco zdarma, které nabízíte, si dovolí někdo kritizovat a dokonce poukazovat na chyby. A vy musíte zdarma opravovat nebo vylepšovat.

Nejvíce je to vidět v aplikacích na Google Play, kdy v informacích o programu je často prosba vývojáře, aby uživatelé nedávali bez rozmyslu špatné hodnocení. Málokdo však kontaktuje vývojáře a špatné hodnocení udělí až pak. S vývojářem je totiž nutno komunikovat (často) anglicky a věcně, a to je velký problém.

Já jsem to (zatím) v jednom případě zkusil a nelitoval jsem. Asi do patnácti minut (!) jsem měl k dispozici opravenou verzi dané aplikace. Hodně mě překvapilo, že to opravdu funguje. Funguje, protože programy (pro mobilní platformy) vytváří často jeden člověk a ten, pokud chce mít úspěch, reaguje rychle a pružně. Drtivá většina uživatelů, ale často velmi zbrkle, dává rovnou špatné hodnocení. A tak když už jste vývojář, časem začnete přemýšlet (když váš program používá tolik uživatelů), proč z toho nevytřískat alespoň nějaký peníz. A teď je na místě se zamyslet jak.

Vložím do svého programu reklamu a peníze se posypou!

Houby se posypou. Reklama je dneska u každého kliknutí. Chceš skouknout video? Jo, ale až za dvacet sekund, nejdřív ti totiž naservírujeme reklamu. Vzpomínáte si, že dříve bylo možné reklamu u videa na internetu rovnou přeskočit? Dneska vám poskytovatelé obsahu umožní milostivě přeskočit tak maximálně posledních 5 sekund. Tím, že je reklama všude, přestává být zajímavá a nesype. Dříve nebo později produkty blikající reklamními bannery či s vyskakujícími okny upadnou v nemilost a zapomnění. Přímo servírovaná reklama zkrátka už moc nefunguje, protože je jí moc.

Hmm, tak budu nabízet placenou technickou podporu!

To je vcelku rozumné. Minimálně u firemních zákazníků to může uspět. Otázkou je, zda váš výtvor je zajímavý pro firemní sféru a zda dokáže v obrovské konkurenci uspět. Domácí či šetřící uživatel se totiž spokojí s nepřehledným fórem nebo anonymním internetovým formulářem – tady s placenou podporou neuspějete. Nicméně, tahle možnost je pro uživatele vašeho programu výhodná, jelikož ho získají bez bordelu navíc (kódu třetí strany), viz dále.

Domluvím se s nějakou společností S, ať program sponzoruje!

No jo, ale proč by to dělala? Jo, když přidáte nenápadný prográmek společnosti S do svého programu, pak se možná domluvíme. A tak do programu přidáte kód společnosti S. Tady už je ale pro uživatele zádrhel. Nikde se totiž nedoví, že program obsahuje něco, co nechce. A tak vesele odkliká instalaci Next – Next nebo Další – Další a po dokončení se nestačí divit. Internet Explorer vypadá nějak jinak, domácí stránka je jiná, a sem tam vyskočí nějaké okno s reklamou. O vyhledávacím panelu už vůbec nemluvím.

Nechám na uživateli, aby se rozhodnul, kolik peněz mi pošle.

Ano, aplikaci, kterou můžete nenuceně podpořit, se říká payware. V programu najdete malé okénko nebo ikonku odkazující většinou na Paypal. Prostřednictvím Paypalu pak můžete výrobci zaslat libovolnou částku nebo vybrat výši finančního daru z určeného rozpětí. I pokud se rozhodnete autora nepodpořit, program funguje bez omezení dál.

U paywaru se můžete také někdy setkat s tzv. nuceným darem. V tomto případě aplikace vždy po svém spuštění otravuje se žádostí o podporu. Jakmile ji podpoříte, dialog zmizí. Když nepodpoříte, musíte s dialogem smířit a aplikace bude otravovat dál. Rozhodnutí je na vás. Tento přístup je však mnohem lepší, než nucená reklama nebo integrace kódu třetí strany jako např. vyhledávacího panelu prohlížeče.

Oškubu důvěřivé uživatele!

Ano, i tohle je cesta a má jméno scareware. Scareware je program, který pro svou propagaci využívá sociální inženýrství a nic dobrého nepřináší. Na webové stránce takového programu je uživatel doslova masírován, o jak skvělou aplikaci se jedná. Přečte si tady, že používáním programu zrychlí svůj počítač až o 80 procent a jeho start o dalších 40! Také tady najde část, kde zase jiní uživatelé opěvují skvělé vlastnosti a sdělují, že absolutně nechápou, jak mohli dříve vůbec bez tohoto úžasného produktu existovat.

No a důvěřivý uživatel podlehne a program, který je prezentován jako aplikace zdarma, si nainstaluje. Jaké je však jeho překvapení, když po instalaci zjistí, že program pouze najde v počítači množství problémů a třeba i vymyšlených. Pro jejich odstranění však žádá registraci za nemalou částku. V nejhorším případě vystrašený uživatel registraci provede, zbaví se dočasných souborů, získá informaci o úžasném zrychlení počítače, a je spokojený.

Ačkoliv jsem určitě neobsáhl všechny možnosti, je jasné, že se vyplatí podpořit vývojáře programů, které máte rádi a často je používáte. A to i v případě, že jsou nabízeny zcela zdarma. Zní to zvláštně, ale je to tak.

Na Google Play pak stačí udělovat hodnocení až po pečlivém vyzkoušení. Každé hodnocení je vlastně známka pro vývojáře a jeho aplikaci. Korektním hodnocením pak poskytujete informaci i ostatním uživatelům.

Mnoho aplikací možnosti plateb kombinuje a dává tak uživateli možnost výběru. Je dobré se ještě před vlastní instalací seznámit s případnými podmínkami licencování dané aplikace a s názory ostatních uživatelů. Stačí jen trochu hledat na internetu.

Share This