Při instalaci jakékoli aplikace do počítače byste měli vždy dávat pozor a pečlivě číst pokyny instalačního průvodce. Pokud instalaci profrčíte bez zastávky, můžete být nemile překvapeni. Mimo instalovaného – chtěného programu, můžete objevit v počítači i program nebo rozšíření, které jste instalovat nechtěli.

Nechtěným produktem je třeba aplikace, která zobrazuje reklamy nebo často nějaký doplněk do internetového prohlížeče nebo kombinace obojího. Právě internetový prohlížeč je ideální nástroj, pro získávání informací o vašich zájmech v souvislosti například s navštěvovanými internetovými stránkami nebo s klíčovými slovy, které na internetu vyhledáváte.

Pokud často instalujete různé programy, určitě jste si všimli jedné věci. Skoro každý program vám při instalaci nabídne nějakou lištu do prohlížeče, zaručeného (ač neznámého) poskytovatele hledání nebo alespoň změnu domovské stránky. Pokud jste si ničeho takového nevšimli a v prohlížeči vám zbývá pro zobrazení vlastní webové stránky podezřele málo místa, znamená to, že byste měli dávat při instalaci nových programů větší pozor.

Instalace čehokoliv je činnost značně nudná a otravující. Ostatně právě proto se například daří herním konzolím nebo distribuční službě Steam. V obou případech jsme zdlouhavé instalace ušetřeni, stačí vložit DVD do mechaniky nebo stáhnout hru a můžeme pařit. I proto, upřímně, proletíme instalaci čehokoliv takřka bez jediné zastávky zběsilým klikáním na Další – Další, případně Next – Next a nezdržujeme se čtením instalačních informací. Vše ponecháme ve standardním, tedy vlastně doporučeném nastavení. No a právě součástí doporučeného nastavení výrobcem často bývá instalace nějakého nástrojového panelu do prohlížeče, který nás bude masírovat reklamou, doporučovat skvělé aplikace, weby, dohlížet na domovskou stránku a poskytovat ideální výsledky pro cokoliv co na internetu hledáme.

Instalace oblíbeného programu CCleaner zahrnuje i Google Chrome a lištu do Internet Exploreru.

Lehkovážný přístup k instalaci programů platí bohužel obecně pro velkou část uživatelů. Přitom je zcela šumák, zda jde o operační systém Windows nebo Android. Kolik lidí si před instalací aplikace z Google Play přečte oprávnění, která jsou vyžadována? Nikdo, tedy skoro nikdo, to je bohužel obecně známý fakt. Tento lehkovážný přístup uživatelů společně se stejně lehkovážným přístupem společnosti Google přispívá k šíření havěti i na chytrých telefonech. Google sice podniká v poslední době kroky pro omezení distribuce škodlivých aplikací na svém marketu, ovšem uživatelé zůstávají stále stejní.

Před instalací čehokoli bychom tedy měli nejprve zvážit, zda daný program skutečně potřebujeme, zda je jeho výrobce důvěryhodný a především každému kroku instalace věnovat patřičnou pozornost. Dialogy instalačních  programů jsou prakticky stejné. Neměl by tak být problém ani s instalací v angličtině. Slova jako „toolbar“, „home page“ či „search provider“ spojené se slůvkem „change“ snad dnes chápe každý průměrně vzdělaný jedinec i bez hlubšího jazykového nadání.

Abych jen netlachal, uvedu jeden případ z praxe, a sice společnost Ashampoo. Tato společnost má široké portfolio shareware produktů. Určitě budete znát Ashampoo Burning Studio nebo Ashampoo WinOptimizer. Jde určitě o kvalitní produkty, ty nás ale nezajímají. Podíváme se na marketingovou strategii této firmy. Jak již jsem říkal, všechny produkty jsou nabízeny jako shareware. To znamená, že po instalaci fungují bez omezení určitou dobu. Po uplynutí této doby je nutné zakoupit licenční klíč.

Marketingová strategie je však zde postavena na skutečnosti, že standardní zkušební doba je velmi krátká, zpravidla jen 10 dnů. Pro rozšíření zkušební doby na standardních 30 dnů je nutné poskytnout minimálně email, na který obdržíte klíč, po jehož zadání zkušební dobu prodloužíte. Tímto jednoduchým způsobem vlastně získává společnost Ashampoo od uživatelů emailové adresy ještě před samotným zakoupením produktu.

Po instalaci Spyware Terminatoru je automaticky nabídnuta instalace dalších aplikací.

Po aktivaci prodloužené zkušební doby a poskytnutí adresy můžete být při nepozornosti automaticky zařazeni do několika mailových skupin. Na tomto základě pak každý týden obdržíte několik cílených nabídek od této společnosti. Přičemž je jasné, že tento marketingový nástroj si Ashampoo nenechá jen pro sebe. Přijmete tak sice email od společnosti Ashampoo, ale ten velice často obsahuje reklamu nebo nabídku produktu od zcela jiného výrobce.

Vidíte, jak jednoduše se dá využít jakákoliv informace? Logickým vyústěním tohoto snažení je pak „MyAshampoo Toolbar“, který je přirozeně doporučován a instalován při volbě běžné standardní instalace v produktech Ashampoo.

Tento příklad krásně ukazuje, jakým způsobem se dnes pracuje s informacemi a daty. Málokdo si uvědomuje, jak cenný údaj je dnes obyčejná emailová adresa nebo získání přehledu o zájmech jednotlivých zákazníků. Pro získání těchto informací může sloužit už samotný systém registrace programů, lišta v prohlížeči nebo jiný vnucovaný produkt např. aplikace pro pravidelnou kontrolu aktuálních verzí instalovaných programů v systému Windows.

Lidé bděte! Tohle platí i pro instalace aplikací. Každému kroku instalátoru věnujte pozornost, jako když byste přecházeli propast po starém dřevěném mostě. Místo standardní (doporučené) instalace zvolte raději instalaci uživatelskou a zkontrolujte, zda si dobrovolně nezaneřádíte počítač nějakým zbytečným doplňkem či dalším programem.

Asociace se starým dřevěným mostem není úplně nepodobná. Prasklé prkno pod nohama totiž může znamenat velké problémy a nedostupnou cestu zpět. Stejně tak není samozřejmé, že se lehko zbavíte již nainstalované programové součásti, kterou jste vlastní nepozorností do svého počítače nainstalovali.

Share This